بهزاد نبوی در گفت و گو با «ایران» توصیه کرد
اصلاح طلبان و اعتدالی ها « صبر و انتظار» پیشه کنند
تنها راه تغییر وضع موجود به وضع مطلوب، همان اصلاحات در چارچوب نظام است
گروه سیاسی/ بهزاد نبوی از چهرههای برجسته و با سابقه سیاسی اصلاحطلب با توجه به نتیجه انتخابات مجلس یازدهم به مجموعه میانهروها توصیه میکند که سیاست «صبر و انتظار» را پیشه کنند.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سؤال «ایران» که با توجه به نتیجه انتخابات مجلس و احتمالاً توفیق اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آیا میتوان گفت که نزاع عقلانیت و پوپولیسم به نفع جریان پوپولیست رقم خورده است؟ گفت: من معتقد به نزاع میان عقلانیت و پوپولیسم افراطگرا نیستم و معتقدم که با توجه به عزم بخشهایی از حاکمیت برای به قدرت رساندن «انقلابیون جوان» میانه روها و جریانهای معتدل اعم از اصلاحطلب، اصولگرا و مستقل باید بهجای درگیریهای بیحاصل و تضعیفکننده کشور و نظام در شرایط بحرانی کنونی که به افزایش یأس و ناامیدی و انفعال بیشتر مردم هم منجر میشود، سیاست «صبر و انتظار» پیش گیرند و به حاکمیت اجازه دهند با سلیقه خود کشور را اداره و انشاءالله بر بحرانها فائق شوند. در عین حال به مردم فرصت ارزیابی نتایج انفعال و قهر خود با صندوقهای رأی داده شود و برای ادوار بعدی مجالس، ریاست جمهوری و شوراها اتخاذ تصمیم کنند.
نبوی در ارزیابی تأثیر مناسبات بینالمللی بر تحولات داخلی در چنین شرایطی و اینکه آیا برخی جریانهای تندرو را مهار خواهند شد، افزود: این امر بستگی به چگونگی حاکمیت تندروها دارد. اگر پیشبینی مطرح شده در پاسخ قبلی تحقق یابد و طرف مقابل خارجی هم آمادگی نشان دهد، احتمالاً خطری متوجه کشور نخواهد شد گرچه به نظر میرسد عرصه بر معتدلین و میانه روها در صورت عدم اتخاذ سیاست صبر و انتظار بشدت تنگ بشود. البته ممکن است حتی با اتخاذ سیاست صبر و انتظار هم برای جلوگیری از به قدرت رسیدن مجدد طیف مذکور به نابودی آن طیف همت گماشته شود.
وی ادامه داد: در صورت حل مشکلات خارجی و حتی همزمان با آن با استفاده از منابع گسترده نهادهای غیردولتی تحت پوشش و اتخاذ سیاستهای پوپولیستی احتمالاً توده مردم را راضی خواهد شد. همان طور که دولتهای نهم و دهم با بهرهگیری از درآمدهای افسانهای نفت و هزینه آن درآمدها برای یارانه نقدی، مسکن مهر و... هنوز هم مقبول تودههای مردم است.
نبوی تصریح کرد: هدف از به قدرت رسیدن تندروها عمدتاً از میدان به در کردن میانهروهاست، معلوم نیست که شعارهای تند کنونی نظیر خروج از برجام و ان پی تی، عدم تصویب FATF و... ادامه پیدا کند و احتمالاً با انعطاف و نرمش به حل و فصل مسائل خارجی و به تبع آن بهبود وضع اقتصادی داخلی پرداخته خواهد شد.
نماینده ادوار مجلس درباره اینکه برای ترسیم چشماندازی برای فردای ایران، فکر میکنید در چه حوزههایی نیازمند اصلاحات یا تغییراتی هستیم؟ توضیح داد: بهنظر من بهدلیل نبود تشکلهای قدرتمند مدنی نظیر تشکلهای صنفی، احزاب، سندیکاهای نیرومند، حرکتهای مردمی در کشور معمولاً نتایج خوبی نداشته است و مورد بهره برداریهای سوء داخلی و خارجی قرار میگیرد. حوادث دی ماه 96 و آبان 98 از جمله جدیدترین حرکات از این نوع است که علاوه بر ضرر و زیان آنها برای جامعه مدنی، سبب وارد شدن آسیبهای جدی به کشور شد. با توجه به توضیحاتی که دادم، بهنظر من تنها راه تغییر وضع موجود به وضع مطلوب، همان اصلاحات در چارچوب نظام است البته تا زمانی که حاکمیت اجازه به کار گرفتن ابزارهای اصلاحی نظیر انتخابات، ایجاد و گسترش احزاب و تشکلهای صنفی قانونی و... را بدهد و از این طرق امکان تسلط بر نظام اجرایی، تقنینی و... به وجود آید.
نبوی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما چالشهای پیش روی ایران عمدتاً معطوف به وضعیت داخلی و مقبولیت و مشروعیت نظام خواهد بود یا از ناحیه سیاست خارجی و تشدید اعمال فشارها گفت: به نظر من، عوامل داخلی و خارجی هر دو میتواند بر سر اصلاح امور مانع ایجاد کند. کاهش مقبولیت و مشروعیت نظام به وحدت ملی و قدرت مردمی حاکمیت لطمه میزند و فشارهای خارجی مانع گسترش امنیت ملی، توسعه همه جانبه و بهبود وضع زندگی مردم میشود. البته هر دو مورد روی یکدیگر تأثیر متقابل دارند. مقبولیت و مشروعیت و قدرت مردمی حاکمیت سبب کاهش اثر و حتی بیاثر کردن فشارهای خارجی بر امنیت ملی و کاهش فشار خارجی سبب بهبود وضع زندگی مردم و افزایش رضایت آنان از حاکمیت میشود.
(متن کامل این مصاحبه بزودی در ویژه نامه پایان سال روزنامه ایران منتشر میشود.)
احتمال تغییر زمان مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم به تیر یا شهریور
کرونا برگزاری انتخابات دور دوم مجلس در اردیبهشتماه را با ابهامی جدی مواجه کرده است. حالا مقامات دولتی از احتمال تعویق برگزاری این انتخابات برای 4 ماه تا شهریور سال آینده سخن میگویند. دیروز همزمان علی ربیعی سخنگوی دولت و جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور این موضوع را مطرح کردهاند. علی ربیعی گفته که «اگر تا روز ۲۹ فروردین شرایط کرونا در کشور بههمین وضع باشد، با هماهنگی شورای نگهبان تاریخ برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزههای مشمول به تاریخ دیگری موکول خواهد شد. مثلاً احتمال دارد به شهریور موکول شود.» جمال عرف معاون وزیر کشور هم در توضیحاتی بیشتر به خبرگزاری «ایسنا» گفته است: «وزارت کشور با وزارت بهداشت تا یک ماه آینده این موضوع را بررسی خواهد کرد، البته شورای نگهبان هم باید زمان انتخاب شده را تأیید کند.» او البته توضیح داده که شهریور 99 تنها یکی از زمانهای پیشنهادی وزارت کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات است. آنطور که او در گفتوگویی دیگر با خبرگزاری «آنا» مطرح کرده «منظور از به تعویق افتادن چند ماهه انتخابات به این معنی نیست که حتماً باید در شهریور ماه برگزار شود، بلکه با عادی شدن میتوان آن را در تیر یا هر ماه دیگر برگزار کرد، البته همه اینها با هماهنگی شورای نگهبان انجام خواهد شد.»
بر اساس نتایج شمارش آرای رقابت دوم اسفند، انتخابات مجلس یازدهم در یازده حوزه به دور دوم کشیده شده است. بر اساس نتایج شمارش آرای حوزههای انتخابیه «میانه» استان آذربایجانشرقی، «سمیرم» و «لنجان» استان اصفهان، «کرج، اشتهارد و فردیس» استان البرز، «دهلران، درهشهر، آبدانان و بدره» استان ایلام، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» استان خوزستان، «زنجان و طارم» استان زنجان، «بیجار» استان کردستان، «کرمانشاه» و «اسلامآباد غرب و دالاهو» استان کرمانشاه و «کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان» استان گلستان، کاندیداهای این حوزهها موفق به کسب حد نصاب یکپنجم آرای صحیح نشدهاند و انتخابات در این ۱۱ حوزه به مرحله دوم کشیده شده است.
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا:
مجلس یازدهم به سمت چالش با دولت نمیرود
یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: برای اصولگرایان بهتر است که رویه اعتدال و همکاری با دولت را در دستور کار قرار دهند و گرنه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را از دست میدهند.
ناصر ایمانی در پاسخ به این سؤال تابناک که چه پیشبینی از مجلس یازدهم و رویکرد نمایندگان آن دارد، اظهار کرد: تصور بنده این است که علیرغم برخی از اظهار نظرها مبنی بر اینکه مجلس آینده با دولت درگیر خواهد بود چنین مسألهای مطرح نخواهد بود و حتی فکر میکنم درگیریهای میان مجلس یازدهم با دولت روحانی به دلایلی کمتر از مجلس دهم خواهد بود. وی افزود: معتقدم اصولگرایان مسیری را که در مجلس یازدهم انتخاب خواهند کرد، مسیر درگیری با دولت نخواهد بود و حداقل دلیلی که برای این ادعا وجود دارد این است که اصولگرایان در مقطع فعلی به خوبی واقف هستند که نگاه مردم به دنبال آنها است تا با توجه به رأیی که کسب کردند، چه عملکردی خواهند داشت.
این فعال سیاسی تصریح کرد: اگر مردم ببینند عملکرد اصولگرایان یک رویکرد رادیکال و توأم با درگیری و تنش برای جامعه خواهد بود، مسلماً در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اصولگرایان شانس بسیار کمی خواهند داشت.
ایمانی خاطرنشان کرد: اگر مردم ببینند که اصولگرایان یک مسیر توأم با تلاش، همکاری و فعالیت با دولت به عنوان قوه مجریهای که در حال حاضر وجود دارد برای رفع مشکلات مردم قدم برمیدارند، در این صورت اصولگرایان میتوانند برگ برنده بزرگی را کسب کنند.
وی تأکید کرد: از طرف دیگر مردم به لحاظ روحی و روانی در سال ۹۸ بسیار آسیب دیدند از این رو هرگونه حرکات تند و تنشآفرین بیشتر به آنها آسیب میزند بنابراین تصور نمیکنم اصولگرایان در این مقطع مسیر تندی را در مجلس و در فضای سیاسی کشور در پیش بگیرند. این فعال سیاسی گفت: اینکه بنده میگویم فضای مجلس یازدهم آرام خواهد بود، به این معنا نیست که چند نفری از نمایندگان در مجلس سر و صدا نخواهند داشت این رویکرد قطعاً وجود خواهد داشت ولی این موضوع مسیر مجلس را تغییر نخواهد داد. ایمانی اظهار کرد: برخی از نمایندگان حیاتشان به این است که یک میکروفون جلوی آنها باشد و توجهها به آنها جلب شود اما اکثریت نمایندگان چنین نیستند و فکر میکنم اگر رسانههای جریانات اصلاحطلب این سر و صداها را برای از بین بردن رقیب بزرگ نکنند، بدون شک مجلس آرامی توأم با همکاری با دولت خواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که قالیباف بیشتر به صندلی ریاست مجلس نزدیک است یا گزینههایی مثل میرسلیم و آقاتهرانی، افزود: قاطبه مجلس اعم از اصولگرا و غیراصولگرا از میان گزینههای مطرح به سمت قالیباف سوق دارند.
این چهره سیاسی با بیان اینکه من خلاف اظهار نظر برخی از دوستان بر این باورم که اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم به جبهه پایداری تعلق ندارند و تعداد این دوستان بیشتر از مجلس دهم نیستند، تصریح کرد: دوستان جبهه پایداری نمودهایی در مجلس دارند اما اینکه بخواهند در روند انتخاب رئیس مجلس یا رویکردهای قوه مقننه تأثیرگذار باشند، بعید به نظر میرسد.
دولت علیه کرونا؛ شبکهساز، اطلاعرسان، اجماعساز، محلیاندیش و مقتدر
ادامـــــه از صفحه اول
این بدان معناست که دولت باید در ستاد مقابله با کرونا تیمهای اندیشهورزی داشته باشد که اقدامات ضروری برای تعدیل بحران را شناسایی کرده و ارتباطات شبکهای لازم برای پیشبرد آن اقدامات را تعیین کنند و بر اساس آنها نسبت به شبکهسازی اقدام نمایند.
دوم. شبکههایی که طراحی و ساخت آنها را دولت تسهیلگری میکند، برای آنکه مؤثر عمل کنند به دادههایی نیاز دارند که برخی از آنها موجود است و برخی دیگر را باید به سرعت تولید کرد. دادههای موجود و آنها که تولید میشوند باید به سرعت در اختیار بخشهایی از شبکه گذارده شوند که به آنها احتیاج دارند. افراد و سازمانهای شبکه نیز باید سازوکاری برای اعلام نیازمندیهای دادهای خود و به همان میزان نیز باید ظرفیتهایی برای تحلیل دادهها و تولید آنها به اطلاعات داشته باشند. دولت در اینجا نقش تسهیلگر اشتراکگذاری دادهها را بازی میکند. این نقش در شرایطی که سازمانها معمولاً در مقابل به اشتراک گذاشتن دادهها مقاومت میکنند بسیار اهمیت دارد. دولتی که این چنین دادههایی را به اشتراک میگذارد، تولید میکند و ظرفیتهای پردازش آنها را پدید میآورد، همچنین باید به ابزارهای اطلاعرسانی مجهز باشد. آنچه دولت انجام میدهد (اعم از شبکهسازی و دادهپردازی) باید با جامعه به اشتراک گذاشته شود. جامعه باید در جریان آنچه انجام میگیرد باشد تا هم ظرفیتهای کنش فردی بر اثر دریافت اطلاعات ارتقا یابد و هم جامعه اعتماد پیدا کند که دولت در حال کار کردن است. این مهم است که هر اقدامی با هدف اعتمادسازی صورت بگیرد. هیچ مسأله بدخیمی در شرایط بیاعتمادی حل نمیشود زیرا بیاعتمادی مانع جدی رویکرد همهباهم به حل مسأله است که در مواجهه با مسائل بدخیم حیاتی است.
سوم. دولت با ترکیبی از تسهیلگری برای همکاری بینشبکهای، تولید و به اشتراک گذاشتن دادهها، ارتقای ظرفیتهای تحلیلگری دادهها و اطلاعرسانی شفاف که تا حدی علیه ظرفیتهای بالقوه تعارض بینسازمانی عمل میکند، به علاوه همه سازوکارهایی که در دسترس دارد تا گفتوگوی اجتماعی فراگیر با جامعه را پیش ببرد، در نقش یک اجماعساز عمل میکند. همان گونه که در ابتدای یادداشت نوشتم، مسائل بدخیم همگی راهحلهایی مناقشهبرانگیز دارند. قرنطینه یک شهر یا تعطیل کردن را در نظر بگیرید. مخالفان و موافقان بسیار دارد و هر کدام به جوانبی از پیامدها اشاره میکنند که سود و زیانشان اغلب ناشناخته است و فقط در چارچوب تجربیات شخصی تصمیمسازان و تصمیمگیران معنادار به نظر میرسند. اگر دولت به خوبی کار تولید و دادهپردازی را پیش ببرد، دادهها و تحلیل آنها را به اشتراک بگذارد و گفتوگوی اجتماعی درباره آنها را شکل دهد، بخت بیشتری برای اجماع حاصل میشود. این کارها باید در کوتاهترین زمان ممکن صورت گیرند بالاخص در شرایطی که از قبل رویههای مشخصی برای تصمیمگیری و اقدام وجود ندارد یا حتی تصمیمات اخذشده بر اساس رویههای سازمانی و حکومتی پیشین به بنبست رسیدهاند. دولت باید همه ابزارهای اجماعسازی خود را بهکار بگیرد. فرماندهی واحد بعد از طی شدن فرآیندهای اجماعسازی، کلیدی راهگشا در این امر است.
چهارم. کرونا مانند بقیه مسائل بدخیم، ماهیت محلی دارد. سازوکار شیوع کرونا در قم با رشت تاحدودی – حداقل در مراحل ابتدایی – فرق میکند. حرم مقدس حضرت معصومه(س) در قم هست اما در رشت نیست، بنابراین اقدام برای پیشگیری نیز در این دو شهر متفاوت است. فرهنگها، سازمان اقتصادی و قدرتهای مؤثر بر فرآیند پیشگیری در سطح محلی عمل میکنند. اشتباه بزرگ آن است که برای مسألهای بدخیم که در طول مدت عمر خود تغییر شکل میدهد (و در خصوص کرونا بهطور خاص حتی ممکن است علاوه بر تغییر صفات و خواص اپیدمی کرونا، خود ویروس نیز جهش کند و خواص آن تغییر کند) نسخههای ملی و یکدست پیچیده شود. محلیاندیشی و محلی عمل کردن در خصوص مسأله کرونا به معنای ضرورت دادن اختیارات ویژه به استانداران برای اقدام محلی است. در واقع همه کارهایی که تاکنون برشمردم، باید در سطح محلی توسط استانداران تکرار شود. یعنی ساختن شبکه، دادهپردازی و اجماعسازی در سطح محلی توسط استانداران و مقامات محلی تکرار شود. بزرگترین شبکهای که دولت باید رهبری کند، شبکهای از شبکههای ساختهشده در سطح ملی و سطوح استانی است. این کلانشبکه است که واکنش ملی و همزمان محلی در برابر اپیدمی کرونا را ممکن میکند.
پنجم. دولتــــی / حکومتی که ظرفیتها و اقدامات برشمرده شده در بندهای اول تا چهارم را در خود بروز دهد و حتی اگر تاکنون ایجاد نکرده باید سریعاً نسبت به ایجاد آنها اقدام کند، باید مقتدر باشد. ماکس وبر جامعهشناس آلمانی تعریفی از دولت دارد که دقیقاً در این لحظه از تاریخ ایران معنا مییابد. دولت موجودیتی سازمانی است که اقتدار اعمال خشونت مشروع را در محدوده سرزمینی مشخصی داراست. دولت باید اقتدار خود را در سطوح مختلف نشان دهد. هر تصمیمی که از درون شبکههای ایجادشده، به کمک دادههای تولید و پردازششده، در فرآیندهای اجماعسازی بیرون میآید و در مقیاس ملی و محلی متناسبسازی شده است، باید با اقتدار اجرا شود و دولت از حق اعمال خشونت مشروع خود برای اجرای آنها استفاده کند. بدیهی است تصمیماتی که خروجی فرآیندهای چهارگانه شبکهسازی، دادهپردازی، اجماعسازی و محلیاندیشی نباشند، چنان با واقعیت ناجور و ناسازگار درمیآیند و چنان از نظر مجریانشان نادرست و نامعقول جلوه میکنند که ظرفیت دولت برای اجرای آنها به حداقل میرسد و در اصل مشروعیت اجرا را از دست میدهند. اقتدار محصول شعار، فریاد یا خشونت در عمل نیست، محصول فرآیند است.
حتی اگر بر اساس تجربه چین وضعیت آینده را برآورد کنیم، باید منتظر باشیم که بحران کرونا در دو سه ماه آینده نیز کشور را درگیر کند. هیچ زودگذری در این بحران نیست و بنابراین اگر دولت و نظام تاکنون نسبت به ظرفیتسازی مطابق آنچه در این نوشتار آمده است اقدام نکردهاند و چنانکه عقلای قوم این چنین رویکردی را عاقلانه میانگارند، نسبت به تکمیل و عملیاتی کردن آن اقدام کنند. بدیهی است در پیش گرفتن چنین رویکردی نیازمند بهکار گرفتن افرادی است که نسبت به حل مسأله تعهد داشته باشند، تماموقت درگیر این مسأله شوند، از ظرفیتهای ذهنی لازم برای درک و پیشبرد این رویکرد برخوردار باشند و اختیارات کافی برای دنبال کردن آن در اختیارشان قرار گیرد. گام بعدی تبدیل کردن هر یک از وجوه این پیشنهاد به طرح و برنامه عملیاتی است که گام به گام آن به دقت تشریح شده باشد. این نکته را هم باید در نظر داشت که چنین رویکردی برای همه وجوه مسأله یعنی در درجه اول خود اپیدمی کرونا و کنترل کردن شیوع آن با اولویت سلامت جامعه و جان شهروندان و در درجات بعدی برای کنترل عواقب اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی آن ضروری است.
سخن آخر اینکه میدانم عمل کردن بر اساس آنچه در این متن آمد تا چه اندازه دشوار است، اما نقطه امیدواری این است که حکومتها درست در لحظاتی که در مقابل مسائلی پیچیده نظیر کرونا قرار میگیرند، فرصت مییابند تا باورها، رویهها و عملکردهای کهنه و پوسیده خود را دور بریزند و به ناکارآمدی رویه همیشگی ایمان بیاورند یا مشروعیت گذشته چنان فرو بریزد که راهی جز بازنگری باقی نماند. این لحظات تاریخساز هستند. درست در لحظه فروریزی کهنه و پوسیده است که چشماندازی از تعدیل مسأله و قابلیتسازی از مسیر موفقیت در بهبود مسأله ظهور میکند، اعتمادبهنفس ایجاد میشود و انرژی عاطفی از بهبود در مسأله، کنشگران زیادی را به حرکت وامیدارد، اعتماد و دانش خلق میشود و جهان ذره ذره تغییر میکند. مهم این است که روشهای کهنه حل مسأله فروبریزند و کنشگران این فروریزی را باور کنند و نکوشند به هر قیمتی آنرا سر پا نگه داشته و نمایشی از موفقیت ارائه کنند.
ادعای قاضی امریکایی در رابطه با ناپدید شدن رابرت لوینسون
خبر اول اینکه، یک قاضی فدرال در امریکا بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی مدعی شد که ایران مسئول ناپدید شدن رابرت لوینسون است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با سیزدهمین سالگرد ناپدید شدن رابرت لوینسون مأمور بازنشسته پلیس فدرال امریکا (اف بی آی)، تیموتی کلی یک قاضی فدرال منطقهای طی حکمی ایران را مسئول ناپدید شدن او دانست.
او با اشاره به اینکه حکم او برای خانواده لوینسون بسیار حائز اهمیت است، گفت: این پرونده که خانواده لوینسون علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل گروگانگیری و شکنجه طبق «قانون استثنای تروریسم برای مصونیت حاکمیت خارجی» مطرح کردهاند، تا حد زیادی مربوط به این میشود که آیا ایران این اقدامات را انجام داده است یا خیر. دادگاه بدون قید و شرط به این نتیجه رسید که این کشور چنین کاری کرده است.
مقامات امریکایی پیشتر نیز مدعی شدهاند که رابرت لوینسون در جریان سفر خود به جزیره کیش در ایران در سال ۲۰۰۷ ناپدید شد و تاکنون سرنوشت او نامعلوم بوده است. آنها ادعا میکنند که ایران این مأمور سابق افبیآی را ربوده است. مسئولان کشورمان اما تأکید دارد که این فرد در ایران نبوده است.
سخنرانی روحانی قزوینی در کمپین انتخاباتی برنی سندرز
خبر دیگر اینکه، کمپین انتخاباتی برنی سندرز از نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا شاهد سخنرانی حمایتی یک روحانی شیعه بود. به گزارش برنا، میتینگ انتخاباتی برنی سندرز در ایالت میشیگان امریکا با سخنرانی سیدحسن قزوینی برگزار شد. قزوینی متولد کربلا، امام جماعت مرکز اسلامی امریکا و روحانی شیعیان 12 امامی است. تحصیلات حوزوی خود را در حوزه علمیه قم به پایان رسانده و اصالتاً اهل قزوین است.
درخواست برای رایزنی مرخصی زندانیها
دست آخر اینکه، طیبه سیاوشی و فاطمه سعیدی نمایندگان تهران، حمیده زرآبادی نماینده قزوین و عبدالکریم حسینزاده نماینده نقده، هر چهار نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس، در نامهای به سعید نمکی رئیس ستاد مقابله با کرونا، خواستار مذاکره او با قوه قضائیه درخصوص برخی زندانیان شدند. به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است:
«پیرو تصمیمات ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران درخصوص امکان مرخصی زندانیان، ریاست محترم قوه قضائیه با صدور بخشنامهای بر ضرورت اقدام مجدانه و عاجل درخصوص زندانیان جهت مقابله با ویروس کرونا تأکید کردند. لذا از محضر جنابعالی مساعدت ویژه و انجام مکاتبات با ریاست محترم قوه قضائیه به منظور اعطای آزادی یا حتیالامکان مرخصی به زندانیان و تجهیز وسایل و کادر درمانی زندان تا پایان دوره بحران مربوط به شیوع ویروس کرونا با محوریت زندانیان زن، مادران و زندانیان محیط زیستی مورد استدعاست.»
بیانیه مجلس خبرگان رهبری در تقبیح کشتار مسلمانان هند
مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیهای، کشتار مردم مسلمان هندوستان را تقبیح کرد و خواستار اقدام دولت هند در حمایت از شهروندان مسلمان این کشور شد.
به گزارش ایلنا، دراین بیانیه آمده است: اخبار ناگوار و تصاویر جانسوزی که از وضعیت خونبار مسلمانان مظلوم هند به صورت حداقلی، مخابره میشود بسیار ناراحت کننده و قلب هر انسان آزادهای را میفشارد. دردآورتر آنکه این جنایات فجیع که مسبوق به سابقه نیزهست این بار پس از سفر رئیس جمهور امریکای جنایتکار به این کشور با شدت بیشتر و در بایکوت رسانهای مدعیان حقوق بشر در حال انجام است «قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَکَذَلِکَ یَفْعَلُونَ»(نمل ۳۴).
در ادامه این بیانیه آمده است: مجلس خبرگان رهبری، ضمن تقبیح کشتار مردم و تخریب مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان هندوستان از دولت این کشور میخواهد با اتخاذ تدابیر مناسب، هرچه سریعتر به این موضوع خاتمه داده و جلوی شعلهور شدن آتش تفرقه توسط عدهای افراط گرا که با تحریک و دسیسه سرویسهای جاسوسی دولتهای استعمارگر علیه مسلمانان مظلوم آن کشور دست به اقدامات خشونت بار میزنند را سد نماید تا شهروندان مسلمان نیز بتوانند در کنار پیروان سایر ادیان و مذاهب، آزادانه به زندگی و فعالیت مسالمتآمیز خود ادامه دهند.